خیابان علم الهدی ؛ شانزلیزه رشت | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۲۶ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران که قلب تاریخ و تمدن خاورمیانه به حساب می‌آید مهد جاذبه ‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی زیادی بوده است و در خود خیابان‌‌هایی را جای داده که نه تنها در میان مردم ایران بلکه در کل جهان نیز از شهرت و محبوبیت بسیاری برخوردار است. این خیابان‌‌ها که هر کدام دارای زیبایی منحصر به‌ فردی هستند، قدم زدن در آن‌‌ها روحی تازه به جان آدم ها می‌‌بخشد.
اولین خیابان‌‌ها در گذشته، جاده‌‌های طبیعی و آبراه‌‌ها بودند که امکان تردد را فراهم می‌‌کردند. با شروع شهر نشینی و تشکیل شهر‌ها، خیابان‌‌ها به تدریج به معابر اصلی تردد در میان شهر‌ها تبدیل شدند. در حال حاضر خیابان‌‌ها بافت جدا نشدنی از شهر‌ها است که محل تردد وسایل نقلیه و مردم به حساب می‌آید.
اما خیابان‌‌ها تنها یک محل تردد ساده نیست، بلکه محلی برای قدم زدن‌ و ثبت خاطرات به یاد ماندنی هستند. خاطراتی که برخی از خیابان‌‌های ایران را به دوست‌ داشتنی‌‌ترین و معروف‌‌ترین مکان تبدیل کرده است. در برخی از شهر‌های ایران خیابان علم الهدی وجود دارد مانند تهران، اصفهان، رشت و غیره که در بین این خیابان‌ها، خیابان علم الهدی رشت اصلی‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید.
علم‌الهدی رشت اولین پروژه‌ی پیاده‌ راه‌سازی در شمال ایران است که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با تصویب و اجازه‌ی وزارت داخله، برای عمران و زیبا‌سازی شهر، بین نظمیه و سبزه میدان رشت احداث شد. این خیابان شامل ۲ پیاده‌روی شش و نیم متری و دو فضای سبز می‌‌شود و میدان‌‌های شهدای ذهاب (شهرداری) و سبزه میدان را به یکدیگر متصل می‌کند. در اطراف این خیابان مغازه‌ها و فروشگاه‌های بسیار زیادی وجود دارد؛ همچنین بودن کافه و رستوران‌ها در طرفین خیابان علم الهدی محیط خوب و دلنشینی را ساخته است.  در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما همراه باشید. 

خیابان علم‌الهدی رشت؛ پیاده راه هنر

رشت یکی از شهرای بزرگ ایران و مرکز استان گیلان است و از رشت به عنوان شهر بیدار یاد می‌شود. همچنین این شهر به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر شمال ایران و همچنین پر جمعیت‌ترین شهر گلیک نشین جهان است. رشت سومین شهر گردشگری ایران به حساب می‌آید.
خیابان علم الهدی، یکی از مهم‌‌ترین جا‌های دیدنی شهر رشت است و همانطور که گفته شد این خیابان در سال  1310 به عنوان اولین پروژه‌ی عمرانی و شهرسازی در شمال کشور احداث شد.  این خیابان  ۲۷۵ متر طول دارد و  به صورت سنگ ‌فرش میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. عبور وسایل نقلیه در این خیابان ممنوع  است.
این خیابان  به پیاده راه هنر و فرهنگ نیز معروف است و آن را علم الهدی به نام آیت ‌الله علم ‌الهدی از روحانیون مبارز نام‌گذاری شده است. ایشان از مشروطه ‌خواهان متعصب و قاضی میرزا کوچک ‌خان جنگلی در شمال کشور بوده است.

خیابان علم_الهدی رشت؛ پیاده راه هنر

 زیبایی‌ های بی ‌نظیر خیابان علم الهدی

پیاده راه علم الهدی شهر رشت با ساختمان‌‌های تاریخی و زیبای خود، یکی از نماد‌های شهر رشت به شمار می‌‌رود. از جمله این ساختمان‌‌ها می‌‌توان به کتابخانه ملی رشت، سینما سپیدرود و سینما میرزاکوچک و.. اشاره نمود. خیابان علم الهدی رشت همیشه پر از حس زندگی بوده که در طول روز مملو از مردمی است که برای خرید، گشت ‌و گذار یا صرف ناهار و شام به این خیابان می‌آیند. در شب نیز، خیابان علم الهدی با نورپردازی‌‌های بسیار شگفت‌انگیز و زیبا، تبدیل به یکی از مکان‌های محبوب برای گردشگران و مردم محلی رشت می‌‌شود.

 زیبایی‌ های بی ‌نظیر خیابان علم الهدی

جاذبه های دیدنی خیابان علم الهدی رشت

خیابان علم ‌الهدی که به ‌دلیل فضای زنده، هنرمندان خیابانی، کافه ‌های دنج و شیک و فروشگاه‌ های متنوع مشهور است، مقصدی جذاب برای گردشگران و اهالی رشت است. در این بخش برخی از جاذبه‌های دیدنی خیابان علم الهدی رشت را به شما معرفی خواهیم کرد.

کتابخانه ملی رشت

کتابخانه ملی رشت یکی از جاذبه‌‌های گردشگری مهم شهر رشت بوده که در ورودی خیابان علم ‌الهدی قرار دارد، یکی از قدیمی‌‌ترین کتابخانه‌‌های عمومی ایران البته باید گفت اولین کتابخانه ملی کشور است. کتابخانه ملی در سال ۱۳۰۶ با نام کتابخانه عمومی رشت تأسیس شد و در سال ۱۳۱۴، این کتابخانه  به نام  کتابخانه ملی رشت تغییر نام پیدا کرد. در سال ۱۳۷۹، کتابخانه ملی شهر رشت به ساختمان جدید خود در خیابان علم‌الهدی  انتقال داده شد. این کتابخانه علاوه بر اینکه مکانی  بسیار عالی و آرام برای مطالعه و تحقیق است، یکی از مراکز فرهنگی مهم شهر رشت هم به حساب می‌آید.

کتابخانه ملی رشت

سینما سپید رود رشت

اگر اهل فیلم دیدن و سینما هستید، به طور حتم باید سری به سینما سپیدرود رشت بزنید. این سینما با قدمتی بیش از ۹۰ سال، یکی از کهن‌‌ترین سینما‌های ایران است. سینما سپیدرود در سال ۱۳۲۰ در خیابان علم ‌الهدی رشت تأسیس شده است. این سینما دارای دو سالن نمایش جدا بوده که هرکدام ظرفیت ۸۰۰ صندلی دارد. سینمای سپیدرود رشت در نزدیکی ساختمان شهرداری رشت قرار گرفته است و یکی از مراکز فرهنگی بسیار مهم این شهر محسوب می‌‌شود. 
در مجاورت سینما سپید رود رشت یک سینمای قدیمی دیگری به نام سینما میرزا کوچک قرار دارد. این سینما با سالن ۷۵۰ نفره فعالیت خود را از سال ۱۳۴۲ شروع کرد. سینمای میرزا کوچک در امتداد خیابان علم الهدی و رو‌بروی کتابخانه ملی رشت است.

سینما سپید رود رشت

فروشگاه‌ های متعدد

علم ‌الهدی یکی از محبوب ‌ترین مکان‌‌های رشت برای خرید  است. این خیابان دارای پاساژ‌های بزرگ و مغازه‌‌های مختلف است که می‌توانید در آن‌‌ها انواع محصولات از جمله پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع دستی و سوغاتی و غیره را پیدا کنید. در این خیابان می‌‌توانید علاوه بر لذت بردن از خرید خود همزمان تماشای هنرمندان خیابانی و گشت‌و‌گذار در بین فروشگاه‌‌های متنوع را تجربه کنید.

فروشگاه‌ های متعدد

 

برای اقامت در هتل کادوس رشت کلیک کنید

یک روز در خیابان علم الهدی

اگر فرصتی برای بازدید از خیابان علم الهدی رشت دارید، پیشنهاد می‌شود یک روز کامل را به این خیابان اختصاص دهید. در صبح می‌‌توانید از ساختمان‌های تاریخی این خیابان دیدن کنید و در کافه‌های دنج آن صبحانه یا ناهار میل کنید. بعد به خرید و در شب می‌توانید از تماشای نورپردازی‌‌های زیبا و قدم زدن در خیابان علم الهدی لذت ببرید. این خیابان امروزه یکی از خیابان های زیبا و زنده رشت به شمار می‌آید. مردم قدیمی رشت نام این خیابان را خیابان شانزلیزه می‌دانند.

یک روز در خیابان علم الهدی

سخن پایانی

در این مقاله به خیابان علم الهدی پرداخته شد و گفته شد. همانطور که فهمیدیم این خیابان اولین پروژه‌ی پیاده راه سازی شمال بوده که طی مدتی کوتاه تبدیل به یکی از زیبا‌ترین خیابان ‌های پیاده‌ روی ایران شد. در رشت، خیابان‌‌های بسیاری وجود دارد که برای قدیمی‌ها، حسی دل انگیزی دارد. خیابان علم الهدی هر ساله بخاطر جاذبه های فرهنگی و بی نظیری که دارد میزبان گردشگران زیادی بوده است.

سوالات متداول در مورد  خیابان علم الهدی رشت

خیابان علم الهدی کجاست؟

 این خیابان از میدان شهرداری شروع شده و به پارک سبزه میدان رشت منتهی می‌شود.

خیابان علم الهدی در چه سالی احداث شد؟

این خیابان در سال  1310 به عنوان اولین پروژه‌ی عمرانی و شهرسازی در شمال کشور احداث شد.

چرا نام این به خیابان علم الهدی  معروف است؟

علم الهدی به نام آیت ‌الله علم ‌الهدی از روحانیون مبارز نام‌گذاری شده است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نسترن ۱۴۰۳/۵/۱۴

اسم این خیابونه تو رشت،خیابان علم الهدی رشت هست نمیدوستم من کلی اینجا رفتم من عاشق این خیابان هستم کلی مغازه های خوب داره انقدر قشنگه که دوست داری ساعت ها بشینی اونجا از تکاپو ملت لذت ببرید.

  مدیر سایت۱۴۰۳/۵/۱۴

نسترن عزیز خوشحالیم با مطالب اسم این خیابان را یاد گرفتید ممنون برای ثبت نظرتان.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...